پیش به‌سوی انتخاب یک رئیس‌جمهور چابک

*دکتر رضا سیمبر

استاد تمام گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان13940729000865_PhotoA

عرصه رقابت های انتخاباتی دوران شور و احساسات سیاسی کاندیداهایی است که صلاحیتشان در مرحله نهایی مورد تاکید قرار گرفته است و به تبع طرفداران آن ها نیز از رفتارهای مشابهی برخوردار می شوند.  همه شهروندان کشور به نوعی درگیر موضوع انتخابات می شوند.  برخی هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند و عده ای ممکن است که خود را در بن بست و انزوا بیابند.

آنچه که حائز اهیمت است، بصیرت و عقلانیت در رفتارهای انتخاباتی همه انتخاب کنندگان و هم انتخاب شوندگان است.  عقلانیتی که همراه باشد با فضائل اخلاقی اسلام مدارانه و اجتناب از الگوهای غلط سیاسی در دنیای غرب، الگوهای که صرفا نیل به قدرت را ملاک عمل خود قرار می دهند.

در عقلانیت و اخلاق گرایی انتخاباتی ضمن اینکه بر حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات تاکید می شود. این نکته مورد تاکید قرار می گیرد که حضور حداکثری مردم در این عرصه، ملاکی برای رشد و بالندگی سیاسی و فکری ایرانیان است.

در این مسیر هر کسی و هر جریانی که بخواهد تمامیت، اقتدار و صحت انتخابات را به بیراهه بکشاند، قطعا متهم به خیانت است، خیانت به کشور و انقلابی که با خون شهدای بسیار گرانقدری آبیاری شده است.

 ترجمان اینکه مردم سالاری دینی تعریف شده در گفتمان انقلاب اسلامی ایران و تقنین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی و تشریح شده در قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی به درستی عمل می کند و ایران می رود که علیرغم همه دروغ ها و افتراها و تهمت های دشمنانش، نشان دهد که برجسته ترین نوع نظام مردمی را تجربه می کند.

البته همه سیستمهای انتخاباتی ممکن است که ضعف ها و چالش های مربوط به خود را داشته باشد ولی تدریب و ممارست الگوی مردمسالاری دینی ایرانی می تواند به خوبی منعکس کننده توسعه یافتگی فکری و پختگی رفتاری این کشور مطرح و قدرتمند در نظام بین الملل باشد.

انجام انتخابات مردمی، منظم و قاعده مند فخر و غرور همه ایرانیان است و بنا بر این همه باید فاخرانه این افتخار ملی و سرمایه قدرت و اقتدار را پاسداری کنیم.  مشارکت حداکثری مردم سرمایه مردم سالارانه گفتمان انقلاب اسلامی است و واکنشی است مثبت و با نشاط به همه شهدا و جانبازانی که جان و سلامتی خود را فدای پیشبرد اهداف این انقلاب مردمی کرده اند.

ایران امروز، علیرغم همه تلخ خواهی های رقیبان و دشمنان آن کشوری دارای پارامترهای قدرتی بسیار زیادی است که آن را به کنش گری توانمند در عرصه نظام بین الملل تبدیل کرده است. باید توجه داشته باشیم که در کنار توانمندی سخت افزارانه، عوامل قدرت نرم، برگ برنده کنش گرانه ما در نظام بین الملل معاصر می باشد.

رئیس جمهور آینده نباید این عوامل قدرتی را دست کم بگیرد.  کاندیداهای ریاست جمهوری هم باید ابتدا منافع ملی و عظمت و قدرت ایران اسلامی را در اولویت خود قرار دهند. هر حرفی، هر کنش و اقدامی که به وحدت و هم گرایی ملت ایران و به عظمت قدرتی ایران ضربه بزند یک خیانت قطعی و غیر قابل بخشش است.

حرف ها و ادعاهای کاندیدا ها نباید که کوچک ترین خللی را در پیکره قدرتمند و همگرا و یک دست جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.  نباید گذشته ها و سرمایه های معنوی گرانقدر نظام جمهوری اسلامی ایران مورد استهزا قرارگرفته شود که این امر قطعا به نفع همه دشمنان قسم خورده ایران و انقلاب اسلامی آن می باشد.

ایران مال ایرانیان است، ایرانیانی که با مشارکت و حضور خود در صحنه های مختلف علیرغم همه دشمنی ها آن را حفظ کرده اند و امروز نیز هوشیارانه و مدبرانه در صحنه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت می نمایند.

این همه ایرانیان هستند که امروزه در داخل با تحمل چالش ها مشکلات مختلف برسر آرمان ها، هنجار ها و ارزش های بی بدیل این انقلاب فکری و دینی ایستاده اند و می روند که با هم دلی و با انتخاب خود نیز برای مشکلات و مسایل کشوری راه حل های مناسب را از طریق یک رئیس جمهور با انرژی و توانمند پیدا نمایند.

دشمنان ایران فقط به فکر تفرقه و واگرایی و از هم پاشی در ایران هستند. رسانه های خصم هر روز این ایام تلاش می کنند تا یاس و ناامیدی و بی تفاوتی را در میان ایرانیان ترویج دهند.  آنان ایرانیان مصمم و با اراده را نمی خواهند.  و واقعا هم مداخله در امور ما به آنها ربطی ندارد.  این خود ایرانیان داخل کشور هستند که شایسته ارایه راه حل برای مسایل خود در امروز و ترسیم افق روشن برای آینده هستند.  این شایستگی برخاسته از زحمات و تلاشهای آنان است که در ایران هستند و در این مرز و بوم زندگی می کنند و خود علیرغم سختی ها و چالش ها در آن مانده اند تا ایران سرافراز و فاخر و مقتدر امروز را بیش از پیش به سوی تعالی و پیشرفت سوق بدهند.

ایرانیان به پای صندوق های رای می روند تا بتوانند رئیس جمهوری را انتخاب کنند که حل المسائلی باشد و نه توضیح المسائلی. البته که در ابتدا باید مسایل را شناخت و توضیح مناسبی داد تا بتوان راه حلی برایش انتخاب کرد، اما قطعا در کنار توضیح و تبیین،  امروزه اولویت اساسی اقدام و عمل به ویژه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصادی که به دور از رانت و رانت خواری و فساد بتواند برای جوانان ایرانی شغل ایجاد کند و به بهبود طرح سلامت و بهداشت خانواده ها بپردازد، به خانواده بزرگ و محترم فرهنگیان کشور کمک کند.  نظام آموزش و پرورش را بهبود بخشد.

ایرانیان امروز به پای صندوق های رای می روند تا بتوانند مطالبات خود را پس از هزینه های زیادی که برای برجام کرده اند از قدرت های بزرگ باز ستانند.  از اراک سیمان گرفته شده خاطره ای تلخ به خاطره نسپرند و دل خوش دستاوردهای عملی و نقد وعده داده شده در خصوص برجام باشند.  تبادل علم و فنآوری ممکن شود، سرمایه های بلوکه شده ایران برگردد، سوئیفت های بانکی به شکل آسان و گسترده برای هم بخش عمومی و هم بخش خصوصی فراهم گردد.

دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما، با نشاط، جوان گرا، متحرک، متفکر و برخوردار از اهل علم و فن دیپلماتیک باشد.  هدف این دستگاه سیاست خارجی کار آفرین باشد، در زمینه بهبود نظام سرمایه گزاری، انتقال علم و فنآوری، معرفی توانایی های اقتصادی و پولی کشور ما، رونق دادن به توریسم به ویژه توریسم مذهبی چابک و پر انرژی باشد.  با رفرم دستگاه دیپلماسی بتواند به خطوط تعریف شده در برنامه های تعریف شده و الویت دار سیاست خارجی نزدیک شود.

دیپلماسی ما باید به دنبال ارتقای اقتدار ملی و گفتمانی انقلاب اسلامی باشد.  با حفظ عزت و استقلال کشور از پارامترهای قدرت نرم کشور ما غافل نباشد و بداندکه اگر سایه جنگ از ما اکنون دور است، اولا و اصالتا به واسطه همین اقتدار است و نه مذاکرات دیپلماتیک، امری که مقام معظم رهبری نیز با صراحت به آن تاکید داشته اند.  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و همه قوای مسلحه ما پیشقراولان تامین امنیت و تقویت گستره دفاعی ما هستند.  رئیس جمهور منتخب باید با هر گونه شائبه ای که اقتدار قوای مسلح و دفاعی ما را خدشه دار کند با تمام قدرت و بدون ایهام و ابهام مقابله کند.

البته در امر سرمایه گزاری اقتصادی، رئیس جمهور منتخب باید که به سرمایه گزاری داخلی اولویت بدهد و نه خارجی، چرا که این امر به ایده اقتصاد مقاومتی و افزایش قدرت درونزا بسیار نزدیکتر است و قطعا تسهیل راه برای سرمایه گزاری داخلی و تقویت آن، سرمایه گزاری خارجی را نیز تقویت خواهد کرد.

ایرانیان رئیس جمهوری را انتخاب می کنند که قطعا از اولویت های اولیه و اصلی او حل مسایل زیست محیطی باشد، چالش ریزگردها، آلودگی های آب، بحران آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها و تهران، توجه ویژه به بحران تامین آب و سناریو نویسی مدبرانه برای حل این مشکل، برنامه نویسی لازم آینده پژوهانه برای حل پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی در ایران، و همچنین فعال کردن دستگاه دیپلماسی برای حل و فصل مسالمت آمیز نزاعهای بر سر انتقال آب در ایران با کشورهای همسایه.

در همین مقوله زیست محیطی، همکاری موثر دولت با شهرداری ها بر سر حل و فصل کردن ناکارآمدی مدیریت باز یافت و مسایل ناشی از انبوه زباله ها نیز از اولویت های انتخاب مردم محسوب می شود.  این در حالی است که حاشیه نشینی شهری نیز یکی از مسایل مرتبط به ویژه در کلان شهرهای کشور می باشد. تخریب تنوع زیستی و مسایل مربوط به تخریب جنگل ها، ضرورت بهره وری انرژی و توجه به انرژی های نو نیز از دسته موضوعاتی هستند که در آن ایرانیان به دنبال یک رئیس جمهوری حل المسایلی و اهل اقدام و عمل برای آن هستند.

مردم حل مسایل فقر و بیکاری و ناکارآمدی دولت را در رفع رکود اقتصادی فراگیر کنونی و تورم مایحتاج اولیه خود، از اولویت های اساسی قلمداد می نمایند.  در این حیطه برخورد رئیس جمهور منتخب را برای حل فساد سیستمی در حوزه اختیارات رئیس جمهور از اساسی ترین نکات کلیدی قلمداد می نمایند.  بحران بانک ها، قاچاق و فربهی اقتصاد زیرزمینی از نگرانی های و دلواپسی های مهم آنان است.  همه بر این متفق القول هستند که شخص رئیس جمهور به عنوان بالاترین و مهم ترین شخصیت اجرای کشور مبارزه با فساد را باید از خانواده و نزدیکان خود شروع کند و هر گونه شائبه در این زمینه را بزداید.

در زمینه اقتصاد، تدبیر در باره حرکت به سمتی پیری جمعیت، حجم بالای بدهی های دولت به ویژه به قرارگاه خاتم الانبیا، بحران صندوق های بازنشستگی، رکود مسکن و پیشبرد موثر پروژه مسکن مهر،  همه و همه از چالش هایی است که باید یک رئیس جمهور چابک با یک تیم با سواد، مجرب و با انرژی و معتقد به گفتمان اقتصاد مقاومتی عدالت محور و نه اقتصاد لیبرالی سرمایه دار پرور به حل آن ها بپردازد.

متاسفانه فعالیت های قرار گاه خاتم الانبیا در اقتصاد کشور مورد بی انصافی زیادی قرار گرفته است.   جایی که در زمان تحریم های ناجوانمردانه و فرار سرمایه داران غربی و متحدان آنان خاک کشور ما را ترک کردند.  اما این قرار گاه خاتم بود که با تلاش خود جای خالی این سرمایه گزاران خارجی را پر کرد.  آنان فکر می کردند که با رفتن آنان همه پروژه های اصلی و کلیدی کشور متوقف خواهد شد اما در کمال افتخار عمده این پروژه ها با همت مدیران انقلابی قرارگاه به جلو رفت، پروژه هایی که امروزه خیلی از آنها را دولت محترم افتتاح می کند.

در همین راستا، مشکلات و چالش های سلامت، ناشی از سبک زندگی جدید، مشکلات عدیده و رنج آور در بیمارستان های دولتی، نرخ سرسام آور و غیر قابل قبول بیمارستان های بخش خصوصی، ناکارآمدی و نارضایتی گسترده در نظام تامین بیمه های درمانی و مضافا چالش های مراجعان سلامت و بیماران از دل نگرانی های اساسی مردم است.

دانشگاه و دانشگاهیان ما علیرغم همه پیشرفت های خوب در وضعیت مناسبی نیستند.  دانشگاهیان عمدتا از وضعیت معیشتی خود ناراضی هستند و حذف تشکیلاتی و خطی سیاسی را از دغدغه های اصلی نظام فعلی آموزش عالی می دانند.  تعدد نهاد های سیاستگزار و مجری در حوزه علم و آموزش عالی یکی از تاسف بار ترین این چالش ها محسوب می شود.

چالش های رابطه علمی ایران با جهان به ویژه جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه از نیز مسایل مهم است که باید رئیس جمهور منتخب به آن توجه کند.  گسترش روابط آموزش عالی باید به گونه ای باشد که به توسعه فعالیت های علمی و دانش بنیان ما تاکید داشته باشد.

  تحولات اجتماعی در آموزش عالی، کالایی شدن علم و به محاق رفتن موضوع عدالت آموزشی، فساد و تقلب علمی، و مدرک گرایی نیز باید که فارغ از شعار و با همکاری آحاد دانشگاهیان حل و فصل شود.

و فرهنگ مظلوم ترین مقوله مسایل کشوری است که به اقدام و عمل یک رئیس جمهور فرهنگ خواه نیاز دارد.  اخلاق عمومی، امنیت روانی و اجتماعی، کارکردهای اجتماعی فضای مجازی، اهمیت دادن به ارتقای فضای دینی، مبارزه با ناامیدی در باره آینده، پایان بخشیدن به اختلافات درون حاکمیتی در خصوص مسایل فرهنگ، توجه ویژه به مسئله ازدواج جوانان و مدیریت بحران تغییر الگوی خانواده از توقعاتی است که ایران از یک رئیس جمهور دارای برنامه و اقدام مطالبه می کنند.

ایرانیان می روند که با مشارکت بالای خود در پای صندوق های رای، رئیس جمهوری را انتخاب کنند که بهترین برنامه ها را با چابکی و چالاکی به جلو ببرد.

دکتر رضا سیمبر: استاد تمام گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *